Zistite ako ste na tom s (ne)dostatkom vitamínov a minerálov

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Na začiatok si zadefinujme pojmy vitamíny a minerály, teda látky, bez ktorých by telo nemohlo fungovať a ako ich nedostatok ovplyvňuje okrem iného aj našu imunitu. Som toho názoru, že náš momentálny, bežný spôsob stravovania zo surovín ktoré sú dostupné v našich obchodných reťazcoch nemá dostatočnú nutričnú hodnotu, naopak má vysokú KALORICKÚ hodnotu. Keďže nemá dostatočnú nutričnú hodnotu, telo je nútené odčerpávať k životu potrebné vitamíny a minerály zo svojich „rezerv“. Tak dochádza k narušeniu prirodzenej rovnováhy a my sme nútení siahať čím ďalej, tým viac po nie práve najlacnejších výživových doplnkoch. Míňame peniaze za nekvalitnú stravu, aby sme následne míňali ďalšie peniaze za nápravu škôd vytvorených našou nesprávnou voľbou a výberom stravy. Dostávame sa tak do začarovaného kolotoča. Pritom stačí tak málo a to, zmeniť náš spôsob myslenia.

Povedzme si niečo o VITAMÍNOCH. Vitamíny boli objavené začiatkom 20. storočia. Tieto organické látky sa nachádzajú v potravinách a nápojoch a je ich celkovo 13. Postupne ako boli objavované, boli aj pomenované. Prvý bol vitamín A, B, C, D. Po objavení ich chemickej štruktúry dostali aj svoje špecifické podnázvy: A – retinol, C – kyselina askorbová… Vitamínov B je celá skupina a kyselinu listovú poznáme iba ako kyselinu listovú bez špeciálneho označenia. Vitamíny delíme na vitamíny rozpustné vo vode a v tuku. Tie, ktoré sú rozpustné vo vode je potrebné dopĺňať pravidelne. Telo ich totiž stráca potením a hlavne močom. Medzi tieto vitamíny radíme vitamín C a B. Vitamíny A, D, E a K sú rozpustné v tukoch a telo si ich vie uchovať v tukových zásobách aj roky.

Prejdime k MINERÁLOM. Minerály sú anorganické látky, pochádzajúce z kameňov a kovových rúd. Delíme ich na hlavné a stopové. Vápnik, horčík, draslík, fosfor, síru, chlór a sodík – to sú tie hlavné. Stopové potrebujeme v menšom množstve a je to napríklad chróm, meď, selén či zinok. Minerály obsahuje prevážne pôda. Z pôdy sa dostávajú do rastlín a z rastlín do nášho tela. Tiež aj z mäsa zvierat, ktoré konzumujú rastliny. Ale keďže stav našej pôdy už dávno nie je taký, aký by mal byť, pôda je „podvýživená“, zvery sú podvýživené a aj naše telá sú z generácie na generáciu stále viac a viac ochudobnené o priamy zdroj týchto anorganických prvkov. Tvrdím jedno. Sme zrkadlom stavu našej pôdy. Aj tie najkvalitnejšie suplementy možno pomôžu súčasnej populácii. Ale ak odignorujeme našu momentálnu zodpovednosť za zem, ďalšia generácia bude žiť na umelých náhradách stravy. My to naším postojom umožňujeme a čiastočne už aj žijeme.

Stále vyzývam tých, ktorí majú ešte to šťastie – vráťte sa k obrábaniu pôdy a pestovaniu potravín. Nesprávne narábanie s pôdou a chémia, ktorá sa roky pridávala do pôdy síce zatlačila minerály do hĺbky, ale ešte stále je nádej, že sa nám podarí čo, to zachrániť. Odporúčam vyhľadať „Agrokruhy“ pána inžiniera Jána Šlinského.

Na záver jeden menší kvíz, aby ste zistili ako je na tom vaše telo s (ne)dostatkom železa a vápnika.

1. ŽELEZO

a) Konzumujete menej ako dva krajce chleba denne?
b) Máte menej ako tri porcie ovocia a zeleniny denne ?
c) Chýba vám denne jedna porcia vajec, sušeného ovocia, orechov či červeného mäsa?

Ak ste odpovedali aspoň na jednu otázku ÁNO – postupne zaznamenáte zníženú hladinu železa. Ak ste odpovedali ÁNO na všetky otázky (hlavne ženy v produktívnom veku) je veľká pravdepodobnosť, že budete, alebo už trpíte anémiou. A keďže absorbciu železa podporuje vitamín C, zvýšte preto konzumáciu ovocia a zeleniny.

2. VÁPNIK

a) Konzumujete denne menej ako dve porcie mliečnych produktov či olejnatých rýb denne?
b) Konzumujete listovú zeleninu či chlieb iba výnimočne?
c) Odpovedali ste ÁNO viackrát ako raz v predchádzajúcej otázke zameranej na prísun železa?

Ak ste odpovedali ÁNO na ktorúkoľvek otázku, môžete mať nedostatok vápnika. Čím viac kladných odpovedí, tým sa riziko zvyšuje. Tu by mali opäť zvýšiť pozornosť hlavne ženy. Nesprávna skladba jedálnička spôsobuje a podporuje vznik a rozvoj osteoporózy.

Ak nekonzumujete mliečne výrobky, zaraďte do jedálnička viac orechov, strukovín, sušeného ovocia či rôznych druhov vločiek. Ak to navyše zosúladite so svojou krvnou skupinou, urobíte pre svoje telo ešte viac prospešnej práce.

Zajtra si nájdete na mojej facebookovej stránke Harmonické stravovanie recept na doplnenie vápnika a železa. 🙂 

“To, ako vyzeráme a ako sa cítime,
je výsledok našich doterajších volieb”

Antónia Mačingová

ODHODLANIE, VYTRVALOSŤ a DISCIPLÍNA boli tri slová, ktoré som si na mojej ceste za zdravím pripomínala každé ráno. A oplatilo sa. Po roku zmenených návykov, som si dala zdravotný stav do poriadku natoľko, že už roky nepotrebujem žiadne lieky. Nasledovalo zlepšenie zdravotného stavu u ľudí, ktorí ma oslovili a požiadali o pomoc pri zostavení jedálnička. To ma priviedlo k vytvoreniu 28-dňového stravovacieho programu, ktorý pomáha pri doplnení alkalických rezerv organizmu.

Stav vnútorného prostredia v určitých limitoch, ktoré mu umožňujú bezproblémovo fungovať, teda homeostáza, sa nevytvára automaticky. Je to výsledok našich vedomých volieb. Toho, čo konzumujeme, ako konzumujeme a kde konzumujeme. To, v akom prostredí žijeme a ako premýšľame. Od rovnováhy vnútorného prostredia totiž závisí kvalita nášho zdravia a toho, ako vyzeráme. Niektoré premenné nevieme zmeniť ihneď. Stav pôdy či životného prostredia je dlhodobý proces v rukách kompetentných. Je najvyšší čas pracovať na zmene k lepšiemu, no je potrebné začať od seba. Čo môžeme urobiť hneď, je výber a príprava stravy. Sladené nápoje máme možnosť okamžite vymeniť za vodu – základ pitného režimu. Postupne môžeme z našich životov vyradiť situácie a ľudí, ktorí nám spôsobujú smútok a stres. Výsledok tohto prístupu je viditeľný a najmä citeľný v relatívne krátkej dobe.

Svoje recepty vytváram tak, aby vyzerali ako bežné, chutili ako bežné, ale aby bol ich účinok, na rozdiel od „normálnych“ pokrmov, telu prospešný. Lebo ak je norma to, čo sa bežne konzumuje v domácnostiach, škôlkach, školách, či reštauračných zariadeniach, tak sme populácia „normálne“ chorých ľudí, ktorých cesta k uzdraveniu vedie cez lieky a lekárov. Síce sa zvyšuje priemerný vek, ale v akej kvalite života? Zrušme normy a normálnosť nahraďme ORIGINÁLITOU.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Ďalšie články

Je naozaj dôležitá správna kombinácia potravín?

Niečo o vitamínoch a mineráloch si môžete prečítať v mojom článku ➡️ Zistite ako ste na tom s (ne)dostatkom vitamínov a minerálov. Viete aké látky ovplyvňujú ich vstrebávanie? Niektoré ich podporujú a iné naopak, obmedzujú. Po skonzumovaní podporných látok minerály

VIAC

DETOX – Nové zázračné slovíčko

Detox – nové, moderné slovíčko pre dietárov. Osobne nevidím rozdiel medzi diétou a momentálne rozšírenou verziou detoxu. Teda pokiaľ to ľudia budú robiť tak, ako sú zvyknutí rozmýšľať – „Nevadí, že sa prejedám všetkým možným, čo je v ponuke a

VIAC

Objavte zázračné účinky cvikly!

Vedeli ste, že imunita sídli v črevách? Aj to, že tenké črevo má plochu futbalového ihriska? Črevo má v sebe množstvo klkov, ktoré podobne, ako koreňový systém rastliniek, absorbuje čo najviac výživy pre naše bunky z prijatej potravy. Presne preto

VIAC

Harmonické stravovanie

O základných princípoch môjho stravovania sa dozviete aj v sekcii Harmonické stravovanie