Je naozaj dôležitá správna kombinácia potravín?

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Niečo o vitamínoch a mineráloch si môžete prečítať v mojom článku ➡️ Zistite ako ste na tom s (ne)dostatkom vitamínov a minerálov. Viete aké látky ovplyvňujú ich vstrebávanie? Niektoré ich podporujú a iné naopak, obmedzujú. Po skonzumovaní podporných látok minerály a vitamíny smerujú do krvného obehu, aby mohli v tele účinne pôsobiť.

V reklamách nám farmaceutické spoločnosti odporúčajú rôzne multivitamínové tabletky už od skorého detského veku. Ale ako sa hovorí všetkého veľa škodí, a tak je to aj s vitamínmi či minerálmi. Preto stále zdôrazňujem, že je potrebné zmeniť životný štýl a doterajšie stravovacie a mentálne návyky. 

Z televízií sa na nás doslova valia reklamy, ktoré nás lákajú na nie príliš zdravé stravovacie voľby. Nasledujú reklamy, ktoré ponúkajú rôzne vitamíny a prípravky na odstránenie problémov, ktoré priniesli tie predošlé reklamy. Ďalší začarovaný kolotoč.

Rovnovážny stav však dosiahneme len vyváženým príjmom potravy. Uvediem príklad:

Vitamín A
Imunitu podporuje kombinácia vitamínu A s vitamínom C a E. Avšak kombinácia vitamínu A s vysokým množstvom alkoholu, železom, meďou a mangánom zvyšuje riziko ochorenia.

Vitamín D
Kombinácia vitamínu D s olejom je pre telo prospešná. Avšak znovu, kombinácia vitamínu D so železom, mangánom, meďou zvyšuje riziko ochorenia.

Vápnik
Pre viazanie vápnika je prospešné kombinovať ho s vitamínom D, laktózou či meďou. Naopak kombinácia vápnika s kyselinou šťavelovou (oxalát), fosfórom, či fytátmi, ktoré sa vyskytujú napríklad v chlebe, droždí, pivných kvasniciach, cereáliách, pečive (kváskovanie znižuje fytáty) je pre naše telo nevhodná. Bráni totiž absorbcii vápnika.

Vitamín C
Konzumácia vitamínu C so zeleninovým pokrmom s obsahom železa zvyšuje vstrebateľnost železa.

Zinok
Zinok je dôležitý pre zdravú pleť, vlasy, nechty, pomáha pri problémoch so zväčšenou prostatou, alebo pri hojení rán. Vstrebateľnejší je pri podávaní s bielkovinami. Zinok sa v prírodnej forme nachádza napríklad v ústriciach, sardinkách, hovädzom mäse, obilných klíčkoch, tekvicových semienkach… Ak napríklad konzumujeme celozrné pečivo, ktoré obsahuje fytáty – druh vlákniny s mäsom či sardinkami – zinok sa naviaže na vlákninu a následne je z tela vylúčený bez toho, aby sa zúžitkoval.

Moje harmonické stravovanie je založené práve na tomto princípe kombinácie potravy tak, aby boli jednotlivé zložky čo najviac telu prospešné.

Často sa ma pýtate na pitie čaju. Ja osobne ho veľmi neobľubujem, moje telo si ho nežiada. Čaje síce obsahujú antioxidanty, ale tanín v čaji viaže železo a tak znemožňuje jeho využitie. Preto ak čaj, tak medzi jedlom. Nikdy nie súčasne s jedlom. A najmä, veľakrát vidím, že ľudia si v šálke nechávajú vylúhovaný šáčok čaju. Čierne a zelené čaje by sa mali lúhovať maximálne 3 – 4 minúty. Každý čaj lúhujte tak dlho ako je napísané na krabičke, nikdy nie dlhšie-

Ďalším častým otáznikom je káva. Jej veľké množstvo znižuje hladinu vitamínu B1, ktorý zlepšuje pamäť, podporuje zdravé nervy, a čo je dôležité, znižuje chuť na sladké.

Šťavelany – oxaláty (rebarbora, špenát) sa viažu na vápnik a vytvárajú obličkové kamene. Ak sú ale tepelne upravené účinok oxalátov sa znižuje na minimum. Preto v mojich receptoch nenájdete žiadne smoothies so surovým špenátom. Špenát používam v štrúdli či s cestovinami iba tepelene upravený. Takže ak sa chcete vyhnúť tvorbe obličkových kameňov, vyhnite sa nesprávne upraveným potravinám a nevhodným kombináciám.

Harmonické stravovanie znižuje aj cholesterol. Bolo dokázané, že niektoré lieky, ktorými sa liečia civilizačné choroby znižujú vstrebateľnosť vitamínov D, E a K. Kvalita krvi záleží od kvality stravy. Ak nevieme vstrebať určité vitamíny a minerály, kvalita krvi klesá. A tak sa následne vytvárajú ďalšie choroby. Aj tie súvisiace so zrážanlivosťou krvi. Takže milí moji, nespoliehajme sa prosím na lieky. Sústreďme sa na zdravý rozum a PREVENCIU.

Na záver vám ponúkam ďalšie dve kvízové otázky:

  1. VITAMÍN A
    a) konzumujete menej ako jednu porciu olejnatej ryby, žltú či zelenú listovú zeleninu, alebo pečeň denne?
    b) konzumujete menej ako jednu porciu mliečnych produktov denne?

Ak ste odpovedali ÁNO na jednú otázku, môžete mať nedostatok vitamínu A. Ak ste odpovedali áno na obe otázky, riziko sa zväčšuje.

Riešenie ➡️ Jedzte viac mliečnych výrobkov, tmavú zeleninu či mrkvu (betakarotén). Tieto potraviny vie telo spracovať a vyrobiť si z nich vitamín A.

  1. VITAMÍN B
    a) máte menej ako jednu porciu sacharidových jedál denne?
    b) konzumujete menej ako jednu porciu mäsa či vajec denne?
    c) často konzumujete jedlo z rýchleho občerstvenia?

Ak ste odpovedali aspoň na jednu otázku ÁNO, môžete mať nedostatok vitamínu B. Riziko deficitu sa zvyšuje odpoveďami áno na všetky otázky.

Zdroj: Amanda Ursellová – Vitamíny a minerály

“To, ako vyzeráme a ako sa cítime,
je výsledok našich doterajších volieb”

Antónia Mačingová

ODHODLANIE, VYTRVALOSŤ a DISCIPLÍNA boli tri slová, ktoré som si na mojej ceste za zdravím pripomínala každé ráno. A oplatilo sa. Po roku zmenených návykov, som si dala zdravotný stav do poriadku natoľko, že už roky nepotrebujem žiadne lieky. Nasledovalo zlepšenie zdravotného stavu u ľudí, ktorí ma oslovili a požiadali o pomoc pri zostavení jedálnička. To ma priviedlo k vytvoreniu 28-dňového stravovacieho programu, ktorý pomáha pri doplnení alkalických rezerv organizmu.

Stav vnútorného prostredia v určitých limitoch, ktoré mu umožňujú bezproblémovo fungovať, teda homeostáza, sa nevytvára automaticky. Je to výsledok našich vedomých volieb. Toho, čo konzumujeme, ako konzumujeme a kde konzumujeme. To, v akom prostredí žijeme a ako premýšľame. Od rovnováhy vnútorného prostredia totiž závisí kvalita nášho zdravia a toho, ako vyzeráme. Niektoré premenné nevieme zmeniť ihneď. Stav pôdy či životného prostredia je dlhodobý proces v rukách kompetentných. Je najvyšší čas pracovať na zmene k lepšiemu, no je potrebné začať od seba. Čo môžeme urobiť hneď, je výber a príprava stravy. Sladené nápoje máme možnosť okamžite vymeniť za vodu – základ pitného režimu. Postupne môžeme z našich životov vyradiť situácie a ľudí, ktorí nám spôsobujú smútok a stres. Výsledok tohto prístupu je viditeľný a najmä citeľný v relatívne krátkej dobe.

Svoje recepty vytváram tak, aby vyzerali ako bežné, chutili ako bežné, ale aby bol ich účinok, na rozdiel od „normálnych“ pokrmov, telu prospešný. Lebo ak je norma to, čo sa bežne konzumuje v domácnostiach, škôlkach, školách, či reštauračných zariadeniach, tak sme populácia „normálne“ chorých ľudí, ktorých cesta k uzdraveniu vedie cez lieky a lekárov. Síce sa zvyšuje priemerný vek, ale v akej kvalite života? Zrušme normy a normálnosť nahraďme ORIGINÁLITOU.

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email
Share on print

Ďalšie články

Čo s nafúknutým bruchom?

Mávate často nafuknuté bruško a cítite sa ako balón? Aj tieto problémy sú spôsobené nesprávnym výberom a kombináciou potravín. Vysoký výskyt cukru v strave tiež spôsobuje, že si okrem iného likvidujeme potrebné baktérie v črevnom trakte. Následne dochádza k bolestivým a

VIAC

Vitamíny, minerály, stopové prvky… viete kde ich nájsť?

Výrazom MIKROŽIVINY označujeme minerály, vitamíny a stopové prvky. V článku: Je naozaj dôležitá správna kombinácia potravín? sme si povedali, že sú dôležité aj pri správnom vstrebávaní, využití a metabolizácii makroživín (sacharidy, bielkoviny, tuky a voda), ale v porovnaní s makroživinami, mikroživiny potrebujeme v malom

VIAC

Harmonické stravovanie

O základných princípoch môjho stravovania sa dozviete aj v sekcii Harmonické stravovanie